• Leveranciers van supermarkten oefenen flinke druk uit om prijzen met meer dan 10 procent te verhogen.
  • Dat kan uiteindelijk leiden tot flinke extra prijsstijgingen in de supermarkt.
  • Ondertussen neemt Lidl een opvallende stap: het supermarktconcern stopt met het invliegen van groente en fruit.
  • Lees ook: Besparen op boodschappen: huismerken zijn 50% goedkoper dan A-merken

Leveranciers van supermarkten oefenen flink druk uit om hogere kosten door te berekenen. Zij willen dat supermarkten veelal 10 procent of meer betalen bij de inkoop en dat kan tot fors hogere prijzen leiden in supermarkten.

Dat blijkt uit een belrondje van het Financieele Dagblad bij een aantal supermarktorganisaties. “In veel productcategorieën krijgen we dubbelcijferige prijsverhogingen voorgesteld”, geeft directeur Aart van Haren van Vomar aan tegen de krant. Ook online supermarkt Picnic rept van “dubbele cijfers” bij voorstellen van leveranciers voor verhoging van de inkoopprijzen.

De vraag is in hoeverre supermarkten de prijsverhogingen beperkt kunnen houden. Als leveranciers massaal hogere prijzen willen om bijvoorbeeld gestegen energiekosten te dekken, zal dat uiteindelijk ook tot hogere prijzen in de supermarkt leiden.

Lidl stopt met aanvoer groente en fruit per vliegtuig

Het inflatoire klimaat met over een breed front stijgende prijzen weerhoudt supermarktconcern Lidl er niet van om een strategische stap te zetten bij de verduurzaming van het aanbod. Lidl stopt namelijk met het invliegen van groente en fruit.

De prijsvechter wil de impact op het klimaat verminderen en zet daarom naar eigen zeggen als eerste grote landelijke supermarkt in Nederland deze stap. Producten die van elders werden ingevlogen, zijn volgens een woordvoerster bijvoorbeeld peulvruchten en aspergetips. Deze zullen straks nog wel bij Lidl beschikbaar zijn, maar worden dan bijvoorbeeld per boot naar Nederland getransporteerd.

De zegsvrouw van Lidl benadrukt dat klanten nauwelijks iets van de verandering zullen merken. Bij Lidl komen, afhankelijk van het seizoen, bijna alle producten van de groente- en fruit afdeling van Nederlandse bodem, zo legt het concern uit. De keten heeft in Nederland zo'n 440 filialen.

Uit de inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek in september dat in de supermarkt vooral oliën en vetten duurder zijn geworden met een plus van 32 procent op jaarbasis. Ook de prijzen van melk, kaas en eieren (plus 20 procent), koffie, thee en cacao (plus 18 procent) en vlees (plus 17 procent) zitten fors in de lift.

Lees ook: Zo pakt de inflatie uit voor 20 dagelijkse producten: olie, melk en koffie meer dan 15% duurder – prijsstijging schoenen valt erg mee

De prijsstijging van groenten viel in september relatief gezien mee met een plus van 9 procent op jaarbasis.

LEES OOK: Jumbo werkt met prijssegmentatie waardoor dezelfde producten in het ene filiaal goedkoper kunnen zijn dan in het andere: 5 opvallende voorbeelden